دیابت چیست و مکمل های مناسب دیابت

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بیماری دیابت براثر قطع تولید انسولین و یا عدم کارکرد مناسب آن در بدن به وجود می آید. انسولین هورمونی است که مواد غذایی قندی و نشاسته و… را در بدن به انرژی تبدیل می نماید. تا کنون علت بروز این بیماری کشف نشده است ولی گمان می رود که زمینه مساعد ژنتیکی و عوامل محیطی همچون چاقی و بی تحرکی در ابتلا به این بیماری نقش موثری داشته باشد. 

پزشک متخصص می تواند با آزمایش قند خون ناشتا (FBS) و یا قند خون دو ساعته (OGTT)، که معیاری از عملکرد لوزالمعده و ترشح انسولین را بدست می دهند، تعیین کند که آیا شما در دوره دیابت پنهان قرار دارید و یا به آن مبتلا گشته اید. در صورتی که آزمایش قندخون ناشتای شما، عددی بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ باشد نشانگر آن است که شما در دوره دیابت پنهان قرار دارید و چنانچه این رقم ۱۲۶ یا بیشتر از آن باشد بیانگر ابتلای کامل دیابت است. در آزمایش قند خون دو ساعته، ابتدا به صورت ناشتا و سپس دو ساعت بعد از نوشیدن یک محلول نسبتا غلیظ قندی، میزان گلوکز موجود در خون شما اندازه گیری می شود. چنانچه نتیجه این آزمایش عددی بین ۱۴۰ تا ۱۹۹ باشد، بیانگر دیابت پنهان و اگر ۲۰۰ یا بیشتر از آن باشد، ابتلای به آن را نشان می دهد.

اختلال در متابولیسم بدن

وقتی غذا می خوریم ، گلوکز وارد جریان خون می شود ، سلولهای بدن برای رشد و تامین انرژی خود به گلوکز احتیاج دارند اما گلوکز بدون حضور انسولین نمی تواند وارد سلولها شود. پانکراس بعد از خوردن غذا به طور اتوماتیک انسولین کافی ترشح  می کند تا گلوکز بتواند به داخل سلولها وارد شود. به محض وارد شدن گلوکز به داخل سلول ، مقدار قند خون کاهش می یابد. فردی که مبتلا به دیابت است ، مقدار قند خونش بالاتر از حد مجاز است ( هایپرگلیسمی) و دلیل آن هم اینست که بدن فرد مبتلا به حد کافی انسولین تولید نمی کند و یا سلولهای بدن فرد به انسولین پاسخ مناسب نمی دهند. قند اضافی که در خون است در نهایت به ادرار وارد می شود. بنابراین سلول با اینکه قند زیادی در خون وجود دارد ، انرژی کافی برای رشد و اعمال حیاتی خود در اختیار ندارد. کم تحرکی و مصرف غذاهای پرکالری ، احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهد به  طوری که مصرف نوشابه های غیر رژیمی برای افرادی که بطور روزانه و مرتب مصرف مصرف می کنند ، ۲۲% بیشتر از بقیه افراد تحت خطر ابتلا به دیابت هستند. این تحقیق توسط دانشگاه سلطنتی لندن به مجله Diabetologia به چاپ رسانده است .آنها دریافته اند که مصرف نوشابه های حاوی قند، تاثیر بیشتری نسبت به چاقی روی ابتلا به دیابت دارند. هم چنین تحقیقات محققان دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند نشان می دهد مردانی که سطح هورمون تستسترون کمتری در خون دارند ، بیشتر در معرض ایتلا به دیابت نوع نوم هستند.

 

انواع دیابت

دیابت نوع یک

این بیماری در سنین کودکی یا نوجوانی ایجاد می شود به دیابت شیرین یا دیابت وابسته به انسولین شناخته می شود. در این بیماری پانکراس فرد مبتلا قادر به تولید انسولین نیست در نتیجه قند موجود نمی تواند وارد سلولها شده انرژی بدن را تامین نماید و همین مسئله افزایش شدید قند خون را سبب می شود. بنابراین این افراد با تزریق انسولین می توانند میزان قند خون خود را کنترل نمایند. علت این بیماری زمینه های وراثتی و ژنتیکی می باشد.

درمان : تزریق انسولین زیرجلدی

دیابت نوع دو

معمولا این بیماری در افراد بالای ۳۰ تا ۴۰ سال رخ میدهد و می تواند در اثر زمینه های ارثی و یا اکتسابی به وجود آید. در این دسته از مبتلایان، بدن نسبت به انسولین مقاوم می شود در این حالت انسولین ترشح شده تاثیری برروی جذب قند ندارد و یا ترشح آن به میزان کافی صورت نمی گیرد.هنگامی که دیابت در افراد نزدیک خانواده مشاهده می گردد ، احتمال ابتلا به دیابت در فرزندان و دیگر افراد نزدیک ، افزایش می یابد. البته دیابت می تواند دلایل اکتسابی نیز داشته باشد مثلا افراد چاق و افرادی که رژیم غذایی نامناسب دارند و نیز افراد الکلی به احتمال بیشتر به دیابت مبتلا می گردند.

درمان : مصرف قرص های خوراکی

دیابت بارداری

 این دیابت در زنان باردار در دوران بارداری رخ می دهد. برخی زنان در دوران حاملگی مقدار گلوکز خونشان بالاست و بدن آنها قادر نیست انسولین کافی برای انتقال گلوکز به سلولهای بدن را تولید کند. نوزاد متولد شده از این زنان ممکن است درشت تر از حالت عادی باشد.تحقیقات دانشگاه هاروارد نشان می دهد زنانی که رژیم غذایی دوران بارداری آنها حاوی مقادیر زیادی از انواع چربی های حیوانی و کلسترول باشد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت:

برای سنین ۲۰ سال به بالا ، هنگام ناشتا ، کمتر از ۱۰۰ ، قبل از غذا (ناهار یا شام)  بین ۷۰ تا ۱۳۰ و بعد از غذا(ناهار یا شام) ، کمتر از ۱۸۰ و در هنگام خواب ، بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ باید باشد.

حدود ۴% از کل بانوان در طول زمان بارداری موقتاً به این نوع دیابت مبتلا می شوند.

دیابت پنهان

 در این دسته از افراد میزان قند خون بالاتر از نرمال است ولی نه تا حدی که بتوان آن ها را در گروه مبتلایان دیابت نوع ۲ قرار داد. 

پیش دیابت چیست؟

تعداد زیادی از بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم ، در ابتدا پیش دیابت دارند. به این معنی که سطح قند خون آنها از حد نرمال بیشتر است اما نه به اندازه ای که علایم دیابت را بتوان تشخیص داد. سلولهای بدن آنها در مقابل ورود انسولین مقاومت می کند. تحقیقات نشان می دهد که پیش دیابت می تواند به سیستم گردش خون و قلب آسیب برساند.

علایم دیابت

علایم عمومی افراد مبتلا به دیابت عبارتند از : تکرر ادرار ، احساس تشنگی ، گرسنگی مداوم ، میل زیاد به غذا ، کاهش وزن(دردیابت نوع اول) ، تار دیدن ، احساس خستگی ، مورمور شدن انگشتانه دست ( در دیابت نوع دوم) و البته بند نیامدن خون در هنگام خونریزی می باشد. بسیاری از افراد مبتلا نمی دانند بیمار هستند و در اثر یک حادثه متوجه بیماری خود می شوند به طور مثال فرد مبتلا ، پس از صرف صبحانه که حاوی میزان قابل توجهی قند و مواد شیرین است ممکن است در اثر افت قند خون بیهوش گردد که بسیار خطرناک می باشد.

افزایش گلوکز خون ، مهمترین عامل فیزیولوژیک تنظیم کننده ترشح انسولین است. غلظت گلوکز خون در حالت ناشتا بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلی گرم درصد می باشد و این آستانه غلظتی است که تجاوز از آن باعث تحریک ترشح انسولین می شود. بیشترین اثر محرک گلوکز زمانی حاصل می شود که غلظت آن در خون به حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرم درصد برسد.

تغذیه مناسب برای افراد مبتلا به دیابت

تغذیه سالم یکی از ۵ گام اصلی برای مدیریت دیابت و کنترل قندخون می باشد. سازمان های بسیاری در جهان با توجه به عوامل زمینه ساز دیابت نوع یک و نوع دو، دستورالعمل های مراقبت تغذیه را تنظیم و منتشر می سازند که در ادامه به کلیات این مباحث می پردازیم.

اصول تغذیه دیابتی

میزان مصرف پروتئین

پروتئین ها باید حدود ۲۰-۱۰ درصد کالری روزانه شما را تأمین کنند. در مواردی که آسیب کلیه ناشی از دیابت وجود دارد ممکن است این مقدار کمتر شود.

میزان مصرف چربی

مصرف چربیها نباید بیشتر از ۳۰ درصد کالری روزانه شما باشد. در این میان مصرف چربیهای حیوانی باید کمتر از ۱۰ درصد کالری روزانه را فراهم کند.

میزان مصرف کربوهیدرات

بقیه کالری روزانه شما ( ۶۰-۵۰ درصد) از کربوهیدراتها بدست می آید.

میزان مصرف مواد قندی

مصرف حساب شده مواد قندی از جمله شکر مجاز می باشد. لازم به توضیح است که تا چند سال پیش افراد مبتلا به دیابت از خوردن غذاهای حاوی کربوهیدراتهای ساده مثل قند و یا شیرینی به طور کامل منع می شدند ولی تحقیقات جدید نشان داده اند که تفاوت چندانی میان کربوهیدراتهای ساده و مرکب از نظر میزان بالا بردن قند خون وجود ندارد. در واقع مصرف بعضی از غذاهای حاوی نشاسته مثل نشاسته مثل سیب زمینی، قند خون را حتی بیشتر از خوردن شکر بالا می برد. بنابراین شما می توانید در رژیم غذایی خود از کربوهیدراتهای ساده نیز استفاده کنید.

میزان مصرف فیبر

مصرف روزانه فیبر باید حداقل ۲۰ گرم باشد. بنابراین از مواد غذایی زیر که هر واحد از آنها حداقل ۳ گرم فیبر دارد، بیشتر استفاده کنید:

  • میوه ها شامل توت فرنگی، شاه توت،‌ گلابی، سیب ( مخصوصاً با پوست)، پرتقال
  • سبزیجات شامل لوبیا سبز، نخود فرنگی، هویج، گل کلم، اسفناج
  • نان جوی سبوس دار، نان سنگک، جوی پوست نکنده، ذرت
  • بادام، بادام زمینی، فندق‌، گردو
  • انواع لوبیا، عدس‌، سویا

میزان مصرف نمک

به منظور پیشگیری از افزایش فشار خون مصرف نمک بهتر است محدود شود (۵/۱-۱ قاشق چایخوری در روز). در این بین غداهای طبیعی و خانگی به علت اینکه سدیم کمتری دارند نسبت به غذاهای آماده مثل انواع کنسرو، انواع کنسرو، سوسیس و کالباس ترجیح داده می شوند. همچنین بهتر است از اضافه کردن نمک در سر سفره نیز خودداری گردد.

میزان مصرف مواد غذایی حاوی کلسترول

مقدار کلسترول مصرفی روزانه باید کمتر از ۳۰۰ میلی گرم باشد. لازم به توضیح است که کلسترول نوعی چربی است که در غذاهایی مانند گوشت (مخصوصاً گوشت قرمز) زرده تخم مرغ، دل و جگر و لبنیات دیده می شود و بالا بودن آن عامل مهمی در ایجاد بیماریهای قلبی و عروقی است. در جدول زیر مقادیر کلسترول تعدادی از غذاها آورده شده است.

الکل

در مورد مصرف الکل باید گفت از آنجایی که الکل در بدن نمی تواند به قند (گلوکز) تبدیل شود و از طرفی جلوی تولید گلوکز در کبد را نیز می گیرد، در صورت مصرف همزمان آن با انسولین یا قرص های دیابت ممکن است باعث کاهش قند خون (هیپوگلیسیمی) شود. از طرفی مصرف الکل به علت کالری زیاد موجود در آن شدیداً موجب چاقی و اضافه وزن و نیز افزایش چربی خون خواهد شد که از عوامل خطر مهم ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی هستند. بنابراین مصرف الکل در افراد دیابتی ممنوع است.

نگاهی گذرا به نکات بالا نشان می دهد که اصول تغذیه صحیح در دیابت در واقع همان اصولی هستند که هر فردی که خواستار حفظ و ارتقاء سلامت عمومی بدن خود می باشد باید آنها را رعایت کند. در واقع در اینجا تفاوت چندانی میان افراد مبتلا به دیابت و دیگر افراد جامعه وجود ندارد.

بهترین مکمل های کنترل قند بیماران دیابتی کدام است؟

مکمل شوگر متابالانس گرین نیچر

شوگر متابالانسگرین نیچرتامین کننده مواد ضروری مورد نیاز برای فرآیند متابولیسم قند و کربوهیدرات در بدن کمک و تنظیم کننده تولید انرژی حاصل از متابولیسم غذا در بدن و همچنین کمک کننده به متابولیسم طبیعی بدن در حین و پس از انجام ورزش قرص شوگر متابالانس گرین نیچر با ترکیب ریز مغذی ها، ویتامین ها و مواد معدنی می تواند به افزایش متابولیسم کربوهیدرات از طریق افزایش حساسیت بدن به انسولین کمک کننده باشد و در نهایت منجر به افزایش متابولیسم چربی ها در بدن شود. علاوه بر این منجر به کاهش سطح قند خون در افراد دیابتی و پره دیابتیک شود. همچنین با اثر بر تنظیم هورمون انسولین و لپتین اشتها و میل به غذا را کاهش دهد. در نهایت به علت وجود ویتامین ها و مینرال های لازم برای متابولیسم می تواند انرژی فرد را در طول روز تامین کند.

مکمل دیالول والمارک

قرص دیالول والمارک ترکیبی منحصر به فرد از عصاره دارچین و کروم برای داشتن سطح طبیعی قند خون است که با آلفا لیپویک اسید همراه است. شرکت والمارک چک با ساخت مکمل غذایی دیالول در کنترل و پیشگیری ابتلا به دیابت جلوگیری می‌کند. افراد مبتلا به عدم تحمل گلوکز و بیماران مبتلا به اضافه وزن بالا می‌توانند به راحتی از محصول دیابت دیالول والمارک استفاده کنند.

سخن آخر

با توجه به مطالب ذکرشده در این مقاله، اکنون‌که از اهمیت مواد موجود در مکمل های مخصوص دیابت به‌خوبی آگاهید، اگر قصد تهیه این مکمل ها را دارید، برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره ۸۸۸۹۱۵۳۴-۰۲۱ تماس بگیرید تا همکاران دیجی تندرست شما را راهنمایی کنند همچنین می‌توانید سؤالات خود را برای ما به آدرس زیر ایمیل کنید [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *