بررسی عوامل بی خوابی؛ نشانه‌ها بایدها و نبایدهای درمان آن

Rate this post

اختلال در خواب که به صورت بی خوابی یا کم خوابی مستمر بروز میکند از علایم و نشانه های ابتلا به بیماری است که توجه به آن در تشخیص و پیشگیری از بیماری ها کمک شایانی میکند.

افرادی که به طور طبیعی به خواب نمی‌روند یا خواب عمیقی ندارند و ساعات آغازین صبح با قوّه و نیروی مناسب از خواب بیدار نمی‌شوند عموماً با این اختلال روبه رو هستند.

عوامل بسیاری در ساعات و نحوهٔ خوابِ مناسب دخیل می‌باشد که بسته به متغییر هایی چون سن،جنسیت،نژاد، وضعیت زناشویی،اشتغال و درآمد،خانواده،تحرک جسمانی

متفاوت است اما به طور کلی کم خوابی عموماً ناشی از اضطراب و تنش هیجانی است.

از دیگر عواملی که میتوان بدان اشاره کرد و از موارد شایع میباشد؛ افسردگی، ترس از تنهایی، امنیت نداشتن ، دوران یائسگی، بیماری هایی نظیر دیابت و آسم، ورم مفاصل،سوزش معده ،فشار خون بالا از موارد دیگر است.

همچنین اختلال در خواب زنگ خطری در تشخیص بیماری هایی نظیرشروع انواع سرطانها چون ریه، معده،تخمدان،پستان،لوزالمعده و… میباشد.

بنابراین با این توضیح؛ شناخت عوامل در بی خوابی در تشخیص زود هنگام و پیشگیری از بیماری بسیار کمک کننده می‌باشد.

کم خوابی در بین زنان ۱/۴برابر مردان رایج است .

 پزشکان میزان ساعت خواب نرمال را در کودک یک تا سه ساله ۱۱ تا ۱۴ ساعت، کودک سه تا پنج ساله ۱۰ تا ۱۳ ساعت، کودکان شش تا سیزده ساله ۹ تا ۱۱ساعت، نوجوانان چهارده تا هفده ساله، ۸ تا ۱۰ ساعت و بزرگسالان ۷ تا ۸ ساعت در طول شبانه روز میدانند.

بی خوابی بسته به عوامل دخیل در آن متفاوت است؛اختلال در خواب که به صورت بی خوابی یا کم خوابی مستمر بروز میکند از علایم و نشانه های ابتلا به بیماری است که توجه به آن در تشخیص و پیشگیری از بیماری ها کمک شایانی میکند.

افرادی که به طور طبیعی به خواب نمی‌روند یا خواب عمیقی ندارند و ساعات آغازین صبح با قوّه و نیروی مناسب از خواب بیدار نمی‌شوند عموماً با این اختلال روبه رو هستند.

عوامل بسیاری در ساعات و نحوهٔ خوابِ مناسب دخیل می‌باشد که بسته به متغییر هایی چون سن،جنسیت،نژاد، وضعیت زناشویی،اشتغال و درآمد،خانواده،تحرک جسمانی

متفاوت است اما به طور کلی کم خوابی عموماً ناشی از اضطراب و تنش هیجانی است.

از دیگر عواملی که میتوان بدان اشاره کرد و از موارد شایع میباشد؛ افسردگی، ترس از تنهایی، امنیت نداشتن ، دوران یائسگی، بیماری هایی نظیر دیابت و آسم، ورم مفاصل،سوزش معده ،فشار خون بالا از موارد دیگر است.

همچنین اختلال در خواب زنگ خطری در تشخیص بیماری هایی نظیر شروع انواع سرطانها چون ریه، معده، تخمدان، پستان، لوزالمعده و … میباشد.

بنابراین با این توضیح؛ شناخت عوامل در بی خوابی در تشخیص زود هنگام و پیشگیری از بیماری بسیار کمک کننده می‌باشد.

کم خوابی در بین زنان ۱/۴برابر مردان رایج است.

 پزشکان میزان ساعت خواب نرمال را در کودک یک تا سه ساله ۱۱ تا ۱۴ ساعت، کودک سه تا پنج ساله ۱۰ تا ۱۳ ساعت، کودکان شش تا سیزده ساله ۹ تا ۱۱ساعت، نوجوانان چهارده تا هفده ساله، ۸ تا ۱۰ ساعت و بزرگسالان ۷ تا ۸ ساعت در طول شبانه روز می دانند.

بی خوابی بسته به عوامل دخیل در آن متفاوت است؛

اگر عوامل تحریک کننده برای مدت کوتاه در روند خواب تأثیر گذار باشد خیلی نگران کننده نیست و با تجویز های مناسب قابل حل است اما اگر بی خوابی مزمن باشد که در بازه های زمانی  سه شب در هر هفته در طول یک ماه رخ بدهد قاعدتاً نیاز به تجویز دارو و بررسی دقیقتر عوامل آن دارد. برای درمان بی خوابی تجویزهای متفاوتی پیشنهاد میشود که متناسب با حاد بودن یا دوره ای بودن بی خوابی طب سنتی یا طب دارویی را میتوان انتخاب نمود.

طب سنتی و درمان بی خوابی

از دیدگاه طب سنتی بی خوابی به علت خشکی مغز به وجود می آید که این خشکی میتواند با صفرا یا سودا باشد .
افرادی که صفرا در بی خوابی آنها غلبه دارد تا بامداد بیدارند و نزدیک صبح به خواب میروند و در نتیجه طول روز میخوابند و یا اگر مجبور به فعالیت روزانه هستند با کسالت و خمیازه روبه رو هستند.این دسته از افراد بهتر است در هوای سرد و مرطوب بخوابند.
دستهٔ دیگر که سودا بر آنها غلبه دارد پس از چند ساعت خوابیدن از خواب بیدار میشوند و دیگر امکان خوابیدن ندارند.
عموماً این افراد کابوس های وحشتناک میبینند که توصیه میشود از خوردن قهوه و کافین خودداری نمایند.این افراد در زمستان و سرما مشکل بی خوابی شان شدید تر می شود.

گیاهان دارویی در رفع بی خوابی

سنبل الطیب

تازهٔ این گیاه در درمان بی خوابی بسیار مؤثر است. باید ریشهٔ گیاه را همراه دو لیوان آب جوش دو الی سه دقیقه دم کرد. این گیاه برای سوداوی مزاج ها که از مشکل بی خوابی دچار رنج هستند بسیار مفید است.

بابونه

این گیاه را به صورت دم نوش استفاده نمایید.
پنج گرم از گیاه را در یک لیوان آب جوش به مدت پانزده دقیقه دم کرده و پس از صاف نمودن میل نمایید.
چای بابونه برای خانمهای باردار و شیرده که با مشکل بی خوابی مواجه هستند مفید است‌.

گل گاو زبان

این گیاه خاصیت آرام بخشی دارد که برای افراد سوداوی مزاج بیشتر توصیه میشود.افراد با فشار خون بالا از مصرف آن خود داری نمایند.

گل بنفشه

جوشانده و یا روغن این گیاه برای درمان بی خوابی مؤثر است.
افراد صفراوی مزاج میتوانند جوشانده یا روغن این گیاه را تهیه نموده و روی شقیقه و پیشانی خود ماساژ دهند.

تخم کدو حلوایی

تخم کدو حلوایی را بکوبید و در توری قرار دهید و توری را داخل آب در حال جوش بگذارید پس از چند دقیقه جوشیدن، توری را فشار دهید تا شیرهٔ آن بیرون بیاید و سپس با شیر و عسل مخلوط نمایید و قبل از خواب میل نمایید. این روش برای صفراوی مزاج ها توصیه میشود.

بهار نارنج

خاصیت آرام بخشی این گیاه در درمان بی خوابی و افسردگی بسیار مؤثر است.
بهار نارنج را به شکل دم نوش ،شربت و عرق آن میتوان استفاده نمود.

طب دارویی و درمان بی خوابی

خواب نقش بسیار مهمی در چرخهٔ فیزیولوژیک بدن دارد که عوامل محیطی نظیر سرو صدا، نور، سرما یا گرمای شدید، مهاجرت که ترتیب شب و روز عوض میشود و یا عوامل اجتماعی نظیر از دست دادن کار، مرگ عزیزان، اختلافات خانوادگی،طلاق و…همچنین عوامل روحی نظیر افسردگی، اضطراب،ناراحتی،خستگی و…حتی تداخل های دارویی میتواند موجب بی خوابی شود.
همچنین اهمیت خواب کافی در روند درمان بسیار جالب توجه است به طور مثال در بیماری دیابت طول مدت خواب کوتاه و طولانی با عدم تحمل گلوکز و مقاومت به انسولین و در نتیجه با افزایش خطر پیشرفت دیابت بزرگسالی مرتبط است.
لذا در درمان بی خوابی تجویز داروهای شیمیایی بسیار ضروری ست.

قرص ترانکی وال دینه

اثرات درمانی و درماکولوژی این دارو دارای اثر مسکن و آرام بخش بوده و باعث کاهش اضطراب و تحریک پذیری می شود. اسپاسم و دردهای با منشأ عصبی ( به ویژه در کودکان ) را تسکین میدهد . مواد مؤثرهٔ گیاهان به کار رفته در قرص ترانکی وال به دلیل اثرات آرام بخشی به تدریج اختلالات خواب ناشی از مشکلات عصبی از قبیل بیدار شدن های مکرر در طول خواب را بهبود بخشیده و زمان شروع خواب را کوتاه می نماید . قرص ترانکی وال با اصلاح کیفیت خواب منجر به ایجاد خوابی ملایم و منظم همراه با شادابی صبحگاهی می گردد . برای این دارو هیچگونه اعتیاد یا وابستگی گزارش نشده است .
اجزا و مواد مؤثرهٔ هر قرص ترانکی وال شامل :
– عصارهٔ ریشهٔ سنبل الطیب ( Valeriana officinalis 150mg)
– عصارهٔ اندام هوایی گل ساعتی (Passiflora incarnata 100mg)
– پودر گل آذین ماده رازک (Hummulus lupulus 50 mg)
– پودر برگ بادرنجبویه (Melissa officinalis 50mg)

کپسول دورمیرین فورت فارما اس

حاوی عصارهٔ خشک برگ بادرنجبویه، عصارهٔ خشک ریشه والرین، روی، ملاتونین، کاهش زمان لازم برای شروع خواب آرام بواسطهٔ دارا بودن ملاتونین، کاهش و تسکین احساس خواب آلودگی مسافرتی (Jet Lag)

کپسول ملاتونین پلاس گابا اس تی پی فارما

ایجاد خواب با کیفیت، بهبود وز وز گوش بهبود کمبود خواب ناشی از اختلاف ساعت پرواز

قرص واناتونین ملاتونین نورم لایف

جهت کمک به تنظیم ساعات خواب در اثر مسافرت های هوایی کمک به رفع بی خوابی در افراد مسن و افراد دارای کارهای شیفتی جهت افزایش طول مدت خواب

قرص والی فلور نیاک

در تحقیقات انجام شده مشخص شده که اسید والرینیک موجب کاهش سرعت تخریب GABA (گاماآمینوبوتیریک‌اسید) می ‌گردد. تحقیقات اخیر نشان داده که بعد از مصرف والرین غلظت GABAدر فضای سیناپسی افزایش می ‌یابد. همچنین معلوم شده که عصاره تام والرین موجب افزایش ترشح GABA از سیناپتوزوم‌ها می‌ گردد. عصاره پاسیفلور موجب کاهش فعالیت لوکوموتور می‌ گردد. عصاره والرین و اسید والرینیک موجود در آن دارای اثرات سداتیو و ضدتشنج می‌ باشد. دارو موجب بهبود کیفیت خواب شده و زمان اِلقاء خواب را کاهش می ‌دهد. در EEG موجب افزایش شدت باند تِتا می‌ شود اما روی باند بِتا هیچ اثری ندارد. پاسیفلور و والرین موجب افزایش متوسط باند دِلتا می‌ گردد.

سخن آخر

با توجه به مطالب ذکرشده در این مقاله، اکنون ‌که از عوامل بی خوابی و مضرات آن به‌خوبی آگاهید، اگر قصد تهیه این محصولات را دارید، برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره ۸۸۸۹۱۵۳۴-۰۲۱ تماس بگیرید تا همکاران دیجی تندرست شما را راهنمایی کنند همچنین می‌توانید سؤالات خود را برای ما به آدرس زیر ایمیل کنید [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *